logo zsisiu biale  zawody

SOS dla kręgosłupa

kregoslup

Dzień dobry. Chcę wam przekazać trochę informacji na temat kręgosłupa "Człowieku siedzący". Opowiem jak o niego dbać oraz dlaczego poprawi wam to nastrój.

Postęp cywilizacji sprawił, że kręgosłup współczesnego człowieka używany jest w sposób niezgodny z jego przeznaczeniem. A to dlatego, że kręgosłup lubi ruch czyli: chodzenie, bieganie , stanie, leżenie itp , ale nie siedzenie. Tymczasem Wy przez większość dnia jesteście unieruchomieni przeważnie w nienaturalnej pozycji siedzącej. Siedzicie podczas posiłków, przy biurkach, w samochodzie, przed telewizorem lub jesteście pochyleni nad smartfonem. Garbicie się, nienaturalnie pochylając głowę, a grzbiet przybiera kształt litery C.

Każdego dnia wasz kręgosłup musi znosić obciążenia niezgodne z anatomiczną pozycją ciała. Kręgosłup unieruchomiony na długie godziny zaczyna przystosowywać się do pozycji siedzącej. Ciało przyzwyczajone do nieprawidłowej postawy przyjmuje ją nawykowo. Wadliwa postawa utrwala się prowadząc do skrzywienia kręgosłupa co w przyszłości może skutkować bólem pleców, karku, szyi, głowy, ramion, łokci. Układ ruchu staje się mniej mobilny i z czasem traci na sprawności i sztywniejecie :)

Musicie pamiętać, aby utrzymać prawidłową postawę podczas stania, siedzenia, ale również w czasie chodzenia, należy pamiętać aby nie pochylać się nad smartfonem garbiąc się i kuląc plecy. Pamiętaj aby głowę i plecy trzymać prosto i unieść smartfon na wysokość twarzy.

Podczas pandemii więcej siedzimy niż się ruszamy. Kręgosłup lubi ruch, wychodź na spacer, rób przerwę od komputera, poćwicz. Każdy ruch będzie zbawienny dla ciała, choćby to było np. przeciągnięcie się, to pozwoli rozluźnić napięte mięśnie, poprawić krążenie i odegnać znużenie. Pamiętaj, że także nasz mózg lubi ruch. Mózg i ciało potrzebują ruchu. Myślenie wspiera ruch, a ruch wspiera myślenie, dzięki temu jesteśmy bardziej kreatywni i szczęśliwi. Nawet najmniejszy ruch spowoduje lepsze samopoczucie fizyczne i psychiczne. Dlatego nie siedź! Udowodniono 70% naszej aktywności spędzamy w pozycji siedzącej dlatego ruszaj się i ćwicz.

SOS dla kręgosłupa:

  1. Wstań spleć ręce nad głowę i odchyl się w bok raz w jedną, raz w drugą stronę
  2. Wykonaj kilka krążeń ramionami ale do tyłu
  3. Złóż dłonie na wysokość klatki piersiowej i naciskaj na siebie przez kilka sekund

Pamiętaj, że kręgosłup stanowi podporę dla ciała umożliwiając utrzymanie pionowej wyprostowanej pozycji oraz ruch: chodzenie, bieganie, pływanie, skoki i przysiady itp.

Zadajcie sobie pytanie: Dlaczego to doskonałe dzieło natury, jakim jest kręgosłup w pewnym momencie życia staje się źródłem dolegliwości? Jeżeli będziesz dbać o swój kręgosłup to on Ci się odwdzięczy i będzie Ci służył długie lata.

  • Jak najczęściej chodź pieszo.
  • Graj w piłkę.
  • Skacz na skakance.
  • Jeździj na rowerze.
  • Tańcz.
  • Rozciągaj się.
  • Pływaj (na razie nie można, ale w czasie wakacji chyba będzie można).

Pozdrawiam serdecznie
Pielęgniarka szkolna

We use cookies to improve our website and your experience when using it. Cookies used for the essential operation of the site have already been set. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk