ezgif 6 41ca6d6d78cf

 

logo zsisiu biale  

 

powerefs

 

"Hiszpańsk staż zawodowy oknem na świat" to projekt mobilności opracowany przez Zespół Szkół Inżynierii Środowiska i Usług im. M. Kopernika w Elblągu. Znalazł się on na liście ogólnopolskich wyników konkursu Narodowej Agencji Programu ERASMUS+ (Akcja 1. - "Mobilność uczniów i kadry w ramach sektora Kształcenie i Szkolenia Zawodowe") i otrzymał dofinansowanie w wysokości 31.344 EURO.

W wyniku realizacji projektu uczniowie kształcący się w zawodach: technik energetyk i dekarz odbyli 2-tygodniowy zagraniczny staż zawodowy w hiszpańskiej Sewilli i uzyskali dodatkowe kwalifikacje zawodowe, językowe, kulturowe i społeczne zgodnie z ideą ECVET (Europejskiego Systemu Transferu Osiągnięć w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym, który służy zwiększeniu przejrzystości i porównywalności kwalifikacji).

Cele projektu

Projekt wpisuje sie w zdefiniowane kierunki rozwoju szkoly i wpłynął na rozwój uczniów, jak i samej placówki. Stanowi odpowiedź na potrzebę stałej wymiany doświadczeń, wiedzy i umiejętności uczestników oraz wychodzi naprzeciw potrzebom związanym z wdrażaniem nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych, zaczerpniętych z metodyki kształcenia zawodowego w Hiszpanii.

Głównymi celami projektu były:

  1. Poznanie systemu kształcenia zawodowego w branży budowlanej i odnawialnych źródeł energii.
  2. Praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności.
  3. Zdobywanie nowych i doskonalenie posiadanych kwalifikacji zawodowych poprzez poznanie i porównanie standardów polskich z hiszpańskimi.
  4. Uczenie się języków obcych w tym jęz. zawodowego.
  5. Wspieranie młodzieży w zdobywaniu kompetencji ułatwiających rozwój osobisty.
  6. Zwiększenie atrakcyjności szkolenia i kształcenia zawodowego.
  7. Promowanie mobilności - zwiększanie szans na zatrudnienie na europejskim rynku pracy.
  8. Promowanie systemu ECVET.

Projekt nastawiony był również na:

  • zapoznanie się z instytucjami szkolącymi w Hiszpanii,
  • przeniesienie pozytywnych praktyk na grunt szkolnictwa polskiego,
  • poznanie nowych metod szkoleniowych,
  • zdobycie nowych kwalifikacji,
  • przypomnienie sobie i utrwalenie języków obcych, którymi posługiwali się uczestnicy,
  • nawiązanie kontaktów z partnerami z Hiszpanii.

Udział w zagranicznym stażu pozwolił uczniom na kształtowanie umiejętności zastosowania posiadanej wiedzy w praktyce. Podczas swego pobytu w Hiszpanii mieli okazję do zapoznania się ze specjalistycznymi materiałami, technologiami stosowanymi w tym kraju oraz poznali inne niż w Polsce zasady organizacji pracy, a także sprawdzili swoje doświadczenie zawodowe i wiedzę wyniesione z zajęć.

Dodatkowo uczestnicy zaznajomili się z hiszpańskim językiem zawodowym w stopniu umożliwiającym komunikację. Poznali również metody w organizacji pracy w Hiszpanii, a także kulturę i tradycję kraju.

Przygotowania do stażu

Przed wyjazdem zakwalifikowani uczestnicy wzięli udział w zajęciach przygotowujących. Miały one charakter kilkugodzinnych bloków zajęć pozalekcyjnych i obejmowały:

  • kurs jęz. angielskiego,
  • kurs jęz. hiszpańskiego,
  • przygotoanie kulturowe,
  • przygotowanie pedagogiczne,
  • zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.

Dodatkowo w ramach przygotowań przeprowadzono szereg spotkań informacyjno-organizacyjnych, podczas których nauczyciele-opiekunowie grupy, uczniowie i ich rodzice/opiekunowie uzyskali informacje dotyczące:

  • projektu,
  • programu pobytu,
  • podróży,
  • opieki,
  • ubezpieczenia,
  • zakwaterowania,
  • wyżywienia,
  • zgromadzenia dokumentów niezbędnych do wyjazdu.

Program stażu

[pierwszy tydzień]

  • poniedziałek - zastosowanie energii słonecznej; komponenty instalacji fotowoltaicznej; przepisy BHP; zadanie praktyczne: pasywne użycie energii słonecznej;
  • wtorek - rozpoznawanie typów ogniw fotowoltaicznych; dokonywanie pomiarów napięcia i natężenia prądu;
  • środa - zadania praktyczne: porównywanie, identyfikacja, konserwacja akumulatorów oraz inwerterów;
  • czwartek - zadanie praktyczne: montaż autonomicznej instalacji fotowoltaicznej;
  • piątek - zadania praktyczne: obliczenie i projektowanie instalacji solarnej przy użyciu programu komputerowego;

[drugi tydzień]

  • poniedziałek - zadania praktyczne: montaż skrzynki elektrycznej; montaż obwodu prądu zmiennego oraz obwodu energii słonecznej w domu;
  • wtorek - wizyta w elektrowni słonecznej;
  • środa - zadania praktyczne; montaż systemu nawadniania przy zastosowaniu pompy słonecznej; montaż termosolarnego kolektora;
  • czwartek - zadanie praktyczne: montaż lampy słonecznej z wyłącznikiem zmierzchowym i czujnikiem ruchu;
  • piątek - wizyta w elektrociepłowni słonecznej.

Dodatkowo uczestnicy w czasie wolnym od zajęć zawodowych wzięli udział w kursie języka hiszpańskiego oraz programie kulturowym - zwiedzanie Sewilli, Malagi, Gibraltaru.

Na zakończenie części wyjazdowej stażu uczestnicy otrzymali certyfikaty potwierdzające zdobyte kwalifikacje. Natomiast po powrocie do kraju otrzymali świadectwa europejskich kwalifikacji zawodowych - Europass-Mobilność.

Komunikacja projektu

Realizacja projektu była szeroko komunikowana nie tylko wśród uczniów i ich rodziców oraz kadry pedagogicznej, ale również na portalach społecznościowych i w mediach lokalnych.

Media społecznościowe

Media lokalne

Dodatkowe informacje o projekcie można znaleźć również w folderze informacyjnym:
hiszpanski_staz_oknem_na_swiat_zsisiu_2019.pdf

We use cookies to improve our website and your experience when using it. Cookies used for the essential operation of the site have already been set. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk